Bismillahirrahmanirrahim....
“Sajak”
1.
Harti Sajak
Sajak nyaéta karya sastra
wangun ugeran (puisi) anu teu kauger ku patokan-patokan. Sajak henteu kauger ku
jumlah padalisan (baris, jajaran) dina sapadana, jumlah éngang dina unggal pada
(bait) atawa sora tungtung dina unggal padalisan (jajaran). Ku kituna, dina mimiti kalahirana, puisi ieu mindeng
disebut sajak bébas atawa sanjak bébas.
2. Ciri jeung Warna
Sajak jeung puisi tradisional mibogaan ciri nu béda,
utamana lamun dibandingkeun jeung dangding, sisindiran, sarta syair nu pakait
pisan jeung ku aturan padalisan (bait), larik, jeung éngang. Sajak émang bébas
dina aturan, tapi sipatna rélatip. Kusabab sajak masih ngapertahankeun
macem-macem konvensi puisi. Misalna,
dina hal diksi jeung susunan kecap. (Iskandar, 1993 : 130)
Dina segi bentuk, puisi sajak némbongkeun kaberagamana.
Para panyair geus nyabak macem-macem bidang kahirupan nu lega, siga filsafat,
sosio ekonomi, sosio politik, salian ti masalah cinta tanah air, rasa
kabangsaan, sarta masalah panghayatan kaagamaan jeung katuhanan.
Dina bentuk tipografi, misalna aya nu konvensional nyaéta
anu larikna ditulis sajajar ti luhur ka handap, aya ogé nu non konvensional
nyaéta anu larikna teu sajajar atawa taya pisan larikna. Nu terahir ieu
disebutna sajak Nirbati.
Conto bentuk sajak konvensional :
“PIPUISIEUN NU NARUMPI”
(Wahyu Wibisana, 1979)
Manggih puisi di jalan pasampangan
Dipulung tuluy diimahan ku kekecapan
Tapi mindeng ngalimba teu kadareudan
Kakelar teu kageteran
Ieuh jeung deudeuh kapireukeun
Alah jeung nyaah kakembakeun
Mangketi-keti pipuisieun anu narumpi
Katepi ku surti teu katepi ku sari
Conto bentuk sajak non konvensional :
“ ROH” (Eddy D. Iskandar)
Ilangragaayukuburna
Ilangrohilangraga
Rohayaragaaya
Torehraga
R
O
H
D i m a n a
?
Salian ti kabeungharan isi jeung tifografi, sajak sunda
ogé nembongkeun kabeungharan jeung bentuk-bentuk “pangucapan”, nu
dikelompokkeun jadi :
1)
Sajak Epik, nyaéta sajak nu nyarita.
Conto
:
“JANTE
ARKIDAM” (Ajip Rosidi)
Panonna
beureum siki saga
Leungeunna
seukeut lalancip gombang
Niplasan
badan palapah gedang
Arkidam,
Jantre Arkidam
Di
pangaduan di kalangan ronggeng
Ngan
hiji jagoan
Arkidam,
Jantre Arkidam
Ti
peuting angkeub ku mendung
Jante
raja alam peteng
Matek
aji panarawangan
Manjing
ka liang sosoroting sinar
........................................................
2)
Sajak Lirik, nyaéta sajak nu ngagambarkeun pikiran jeung parasaan pribadi
si panyair.
Conto
:
“LAGU
PATURAY” (Surachman RM)
Soara
nyawa kari sakesetan napas biola
Ngeleperkeun
lagu lumayung hideung
Tengtrem
temen anjeun nyangsaya, enung
Luang
ka tukang ngulahek nembongan lila
Sakesetan
duh kaseketan ti dinya sirna
Mutiara
kuring tina watangna
Napas
biola nu ngagerihan
Nyekleukna
jero tangkeupan
3)
Sajak Naratif, nyaéta sajak nu maparkeun hiji kajadian.
Conto
:
“SISI
BALONG NGOLETRAK” (Yus Rusyana)
Umurna
sawelas taun kira-kira
Na
tonggongna buntelan ku samping beureum
Kopéahna
buludru belél henteu cuplak
Kawas tibra sisi balong ngagolétak
Irungna,
biwirna, ramo-ramona, jeung dampal sukuna
Geulang
karét dina pigeulangna leungeun kénca
Na
sukuna ya patlot solobong awi
Deukeut
kuciat buku-bukuna pabalatak
.................................................................
3.
Mangsa Kalahiran jeung Kamekaran
Ninggal dina periodesasi kasusastraan sunda nu disusun ku
Yus Rusyana, sajak mimiti kalacak kaayaanana dina mangsa kalima (sabada
kamardékaan). Sarua jeung carpon, dina mangsa éta sajak gé sok digelar dina
majalah. Baheula anu geus terbit mangrupa buku mung sawatara baé, salah sahiji
contona nyaéta, “Lalaki di Tegal Pati”
(1963) ku Sajudi.
Dina wangun kasusastraan Sunda, Sajak téh kaasup dina katégori Sastra
Moderen. Mun mapay lalakon umur tina runtuyan sajarahna, Sajak Sunda geus
lumayan kolot umurna téh. Sanggeus sawatara waktu kamerdikaan nagara urang (1950) nepi ka ayeuna, "kitu
sotéh mun diukur ti mimiti Kis. Ws. (Kiswa Wiriasasmita)
nulis sajak",
kitu pisaur Pa Abdullah Mustappa. Kaitungna mah sajak téh katinggaleun sawatara mangsa
lamun dibandingkeun jeung kayaan sajak dina kasusastraan Indonésia, nu geus
ditulis ti angkatan pujangga anyar. Sanajan kitu, sarua halna jeung sastra
Indonésia, sajak dina kasusastraan sunda gé ngalaman kamekaran nu tarik.
Sajak mangrupakeun puisi nu paling kasohor, dina mangsana[1].
Sabab harita, hampir unggal minggu sok aya dina macem-macem média, boh majalah,
koran, atawa tabloid. Kukituna jadi
aya harti nu salah ngenaan sajak, yén puisi téh sajak. Padahal, sajak mung
mangrupakeun salah sahiji bentuk dina macem-macem bentuk puisi.
Ceuk Wahyu Wibisana Kalahiran sajak mangrupakeun
alternatip tina bentuk puisi. Alternatip éta henteu dina wangun bentukna
wungkul, tapi ogé dina cara ngabacana. Aya nu robah dina cara ngabacana, nyaéta
dina nu mimitina ditembangkeun ka cara bacaan nu biasa (taun 1960 disebut deklamasi).
Aya sasabaraha panyair nu dianggap parintis sarta
sakaligus nu nga-populérkeun bentuk
sajak dina kasusastraan sunda. Nyaéta :
-
KTS (Kadir Tisnasudjana)
-
Kis Ws (Kisma Wiriasasmita : 1922-1995). Sanajan mangrupakeun karya anyar,
mung masih nincak kana budaya karuhun. Lain ngan bahasa, tapi
pangaruh nilai-nilai dangding gé masih jadi ilham keur para pangarang puisi sunda pikeun nganuangkeun
ekspresina.
-
RAF (Rahmatulloh Ading Affandi), ninceuk kana sastra karuhun[2].
-
Sajudi (1932-2000), ninceuk kana sastra karuhun.
-
Etti R.S, ninceuk kana sastra karuhun.
-
Wahyu Wibisana, ninceuk kana sastra kiwari. Panyair ieu ogé pernah
digelaran jadi pajuang sajak bebas.
-
Godi Suwarna, ninceuk kana sastra kiwari.
a. Polémik na[3]
Mangsa Mimiti Lahir
Dina
sasabaraha bentuk puisi, bentuk puisi dangding nyepeng tempat nu paling gedé
dina kamekaran sastra sunda ti masa saméméh perang, tema nu didangdingkeuna
utamana sakitar alam jeung cinta. Ku kituna, wawacan tarik mekarna dina
kasusastraan sunda. Mimiti di acara salamatan-salamatan leutik nepi ka acara nu
gedé, danding dina wawacan (beluk), geus boga tempat nu husus dina hate
masarakat. Ieu terus aya nepi ka mangsa akhir panjajahan Jepang, malah mah
danding gé sok sering kadéngé sabada paperangan.
Ninggal
kaayaan éta, teu jadi reuwas mun bijil réaksi panolakan ti masarakat Sunda ku ayana
bentuk puisi sajak bébas nu bijil na mangsa sabada paperangan. Polémik ngenaan
kaayaan sajak bébas, barijil dina sawatara majalah. Misalna siga nu ku Ki Sunda
dilakonan dina majalah Sunda . Henteu
cicing ogé, Kis. Ws jeung R.A.F salaku tokoh pajuang (atawa nu ngapertahankeun)
sajak bébas, dina majalah Warga.
Partahanan jeung parjuangan Kis. Ws éta, karasa dina dua sajakna, nyaéta “Banda
Pusaka” (1953) jeung “Sinar Suci” (1954).
Karya-karya
sajak terus barijil di pas ayana pertentangan pihak fanatik danding nu mangrupakeun warisan budaya karuhun, jeung pihak
partahanan sajak nu jadi pangaruh hade ti Angkatan 45 sastra Indonésa. Misalna
karya Wahyu Wibisana (Warga, 1954) :
SORÉ-SORÉ,,
Angin
peuting geus mimiti ngadalingding
Dangdaunan
suméar hawar-hawar
Ngelap-ngelap
pucuk awi dina dasar hideung
Sora
adan ngadeukeutan ngajauhan
Tuh
ti ditu ti tajug tempat ibadah
Matak
éling kawiwitan
Nu
aya sumanding musna
Haté
rusras jeung nalangsa
Baheula
bihari némbongan deui
Keur
hirup teu ngaji diri
Hate
ngarasa jeng nyebut enya
Sihoréng
hirup keuna ku tungtung
Sinar
pajar mo awor jeung sinar layung
Sanajan
na taun 1954 geus réa sajah nu terbit, mung polémik masih wae aya. Malah mah
Ayip Rosidi nyebutkeun, yén puncak polémik kajadian pas Wahyu Wibisana nulis
artikel ngenaan sajak na majalah Warga
nu disanggah ku Yuyu Yuliati. Puisi sajak nunjukeun kamekaran nu tarik taun
1955, ku ayana 26 sajak karya Eddi Tarmiddi. Lewat sajakna “Dangding Jeung
Sajak”, Eddi Tarmiddi nu kadang-kadang make ngaran samara Sunda Heralina, masih
nunjukeun ayana polémik ngenaan sajak. Sajak nu ditulisna éta ditujukeun ka
Yuyu Yuliati, panyanggah tulisan Wahyu Wibisana dina majalah Warga (1955).
b. Kamekarana Kiwari
Ti mangsa
kalahirana tepikeun ka ayeuna, sajak geus jadi bagéan dina Khazanah Kasusastraan Sunda. Ti saprak harita, Sajak Sunda anak-baranahan nepi
ka kiwari, ngalahirkeun panyair-panyair
jeung karya-karya anyar. Mun ayeuna mah
dibasakeuna téh, ‘mekar jaman, mekar ogé
sajak’. Kamekaran sajak gé kabantuan ku jaman, maksadna mekarna jaman
ngahasilkeun teknologi jeung media-media anyar. Mun basa éta mah mung di
majalah, kiwari para panyair nerbitkeun ogé karyana di blog, facebook, jeung
sajabana.
(Fakultas Ilmu Budaya, 06 Januari 2013)
Kaapuur Madinah
Daptar Pustaka
-
Rosidi,
Ajip. 2007. “Sajak Sunda”. Bandung : Kiblat
-
Rusyana, Yus. 1969. Galuring Sastra Sunda.
Bandung : Gunung Larang
-
Rusyana, Yus. dkk. 1979. Puisi Sunda
Selepas Perang Dunia Kedua. Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
(Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa)
-
Tim Peneliti Fakultas Sastra. 1995. “Antologi Puisi Sunda”. Bandung : Fakultas
Ilmu Budaya Unpad.
Sumber séjén :
-
http//www.anneahira.com
-
http//www.wikipedia.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar